onsdag den 21. oktober 2009

Jernbane til 10 mia København...Ringsted over Valby...


Venstres folketingsgruppe har besluttet at støtte Nybygningsløsningen som linieføring i forbindelse med projektet med at skabe mere kapacitet på jernbanen mellem Ringsted og København. Valget stod mellem Nybygningsløsningen via Køge til 10 mia. kr. eller 5. sporsløsningen via Roskilde til 2,9 mia. kr.

- Det glæder mig, at vi nu efter moden overvejelse samt en god og saglig debat har truffet en afgørelse i denne vigtige sag, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen. Det har været en vanskelig beslutning, idet mange argumenter taler for og imod de to løsninger.

- Vi har med valget af Nybygningsløsningen lagt vægt på to overordnede argumenter: For det første er det afgørende for Venstre at fremtidssikre kapaciteten på denne befærdede strækning for de kommende mange årtier - herunder set i sammenhæng med den kommende faste forbindelse til Tyskland via Femern Bælt samt ønsket om at styrke togtrafikken mellem landsdelene samt den regionale togtrafik på Sjælland. For det andet har Venstre lagt vægt på at få det størst mulige samfundsmæssige afkast af denne store investering. Her udmærker Nybygningsløsningen sig med en intern rente på hele 6,2 pct., hvilket er et udtryk for at vi får stor effekt for skattekronerne.

- Endvidere har vi lagt vægt på, at Nybygningsløsningen er bedst til at sikre kortere rejsetid samt en mere regelmæssig togdrift, herunder i den 5 år lange anlægsfase.
- Jernbanens passage ved Kulbanevej i Valby udgør en særlig udfordring. Venstre ønsker, at vi i trafikforligskredsen finder de 350 mio. kr, der kræves for at etablere en tunnel på dette sted. Målet er at bevare sammenhængen og nærmiljøet i dette boligkvarter.

- Jeg ser nu frem til, at vi med den kommende trafikaftale for oktober 2009 kan sikre bred politisk enighed om at igangsætte anlæggelse af Nybygningsløsningen som et vigtigt og tiltrængt jernbaneprojekt for hele Danmark, slutter Kristian Pihl Lorentze
n.
Fotofreeimage4you

Ingen kommentarer: